Booking Experts logo
Toggle menu
Booking Experts logo
 / 
Recap: dit was hét Kennis Event 2019
Mark
Geschreven door Mark
Op 24 januari 2019
LinkedIn

Recap: dit was hét Kennis Event 2019

Samenvatting

Afgelopen dinsdag was het zo ver; het Kennis Event 2019. De hevige sneeuwval versperde de wegen richting Enschede, maar toch vonden meer dan 125 ondernemers de weg naar het Van der Valk Hotel waar het exclusieve evenement plaatsvond. Daar, op steenworp afstand van het kantoor waar Booking Experts bijna tien jaar geleden ontstond, werd enthousiast bewustzijn gecreëerd en gedeeld: het is tijd om als recreatieondernemer de stap ná digitalisering te zetten.

4 minuten

Merlijn Pietersma

De dag werd geopend door een korte introductie van Maureen waarna dagvoorzitter Merlijn Pietersma van ZKA Leisure Consultants het roer overnam. Merlijn vertelde kort over de geschiedenis en zijn ervaringen met automatiseringssystemen. Doordat hij zelf werkzaam is geweest bij een vakantiepark, heeft hij met een aantal 'prehistorische' automatiseringssystemen gewerkt die door de jaren heen steeds meer functies kregen, maar nog steeds veel te wensen overlieten. Ook zijn afstudeeropdracht toendertijd ging over verbeteringen in de recreatiebranche. Toen al benadrukte hij het belang van goede automatisering.

Vervolgens werd het publiek geënthousiasmeerd en aangemoedigd door Merlijn om actief deel te nemen aan de keynotes die volgden. Iedereen die aanwezig was werd aan het denken gezet met de volgende prangende vraag: is het digitalisering dat jou in staat stelt om onderscheidend te zijn en te blijven, of zijn het de mensen in jouw organisatie die ervoor zorgen dat jij boven de concurrentie uitsteekt? 

Tess Schram

Met deze vraag in ons achterhoofd nam Tess Schram van Booking.com ons mee in haar verhaal over hoe Booking.com is ontstaan tot de toekomstvisie die ze nu hebben. Ook heeft Booking.com natuurlijk ontzettend veel data van bezoekers (en boekers) en de trends die hierin waargenomen kunnen worden werden besproken. Een relevante en interessante inkijk voor de aanwezige recreatieondernemers! Enkele van de besproken punten: 

  • Data laat zien dat het home segment snel groeit. Bezoekers hebben namelijk steeds vaker een voorkeur voor vakantieverhuur op Booking.com. En de verwachting is dat deze groei alleen nog maar meer toe zal nemen;
  • Trends in data voorspellen waar de gast behoefte aan heeft. In andere woorden: waar wordt naar gezocht (mensen zijn nu steeds vaker op zoek naar 'verborgen parels') en welke investeringen (foto's, teksten, voorzieningen) converteren het beste?
  • Wanneer wordt er het meest geboekt? En welke verblijfsperiodes worden op welk moment het meest geboekt? Hoe speel je daar slim op in? Er is bijvoorbeeld een groei te zien in het aantal bezoekers dat meer dan 120 dagen van te voren boekt (en zij verblijven gemiddeld gezien ook langer). Tevens is er een stijging in het aantal bezoekers dat last-minute (0 tot 29 dagen van te voren) een vakantieverblijf boekt (zij verblijven relatief korter). 
  • Naar welke betaalmethodes wordt het meeste gezocht op Booking.com en wat zijn de gevolgen hiervan? (22% van de bezoekers stopt het boekingsproces omdat zij geen creditcard hebben waarmee zij moeten betalen door een gebrek aan andere opties).

Rutger van de Maat

Vervolgens was het aan Rutger van de Maat om het publiek te inspireren met zijn verhaal. Rutger is werkzaam bij ZKA Leisure Consultants en is zelf ook ondernemer van onder andere inspiratieplatform SuperTrips. In zijn keynote stipte hij aan welke factoren anno 2019 kwalificerend en orderwinnend zijn. Oftewel: welke (kwalificerende) factoren zijn simpelweg 'nodig' om de hedendaagse consument te bereiken (zoals een goede website, online boekbaar zijn, een goed sanitairgebouw)? Deze factoren moet je hebben om in overweging genomen te worden. En welke factoren halen daadwerkelijk reserveringen binnen? Deze factoren worden ook wel orderwinnende factoren genoemd en zijn met name interessant, omdat de recreatieondernemer zich hiermee kan onderscheiden van de concurrentie en ervoor zorgen dat de gast voor jou kiest. Het advies van Rutger? Werk aan je merk, zoek naar datgene dat jouw onderscheidend en uniek maakt, blijf dichtbij je roots en maak een duidelijke keuze over wie jij als bedrijf wil zijn aan de hand van jouw gastvrijheidsconcept. 

In de korte pauze die volgde (en overigens ook de rest van de dag) was er de gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan en te netwerken met collega ondernemers en andere belangrijke spelers uit de recreatiemarkt. 

Lars de Boer

Het tweede deel van de dag werd afgetrapt door Lars van Booking Boosters. Lars, die zelf al jaren werkzaam is geweest bij een vakantiepark, richt zich tegenwoordig volledig op de online markteting van organisaties die voor automatisering samenwerken met Booking Experts. Hij gaf een aantal online trends & ontwikkelingen mee aan het publiek die je zeker terug gaat zien in 2019. Zoals Google Hotel Ads, een nieuwe functie van Google dat nu al veel verder gaat dan alleen het laten zien van hotels. Typ je nu bijvoorbeeld 'vakantiepark holten' in in Google, dan krijg je deze nieuwe functie ook te zien. Nog meer online trends zijn feedmarketing (het automatisch doorzetten van data op je website naar verschillende platformen, zodat je bijvoorbeeld realtime prijzen kunt laten zien in Facebook ads en Google ads), dynamische remarketing (toepassing die het mogelijk maakt om de acties van voormalige websitebezoekers te koppelen met een advertentie) en voice search (gesproken zoekopdrachten). 

Marc van Eck

Alle inspiratie die eerder op de dag was opgedaan, vatte Marc van Eck van o.a. Business Openers concreet samen in zijn inspirerende presentatie. Deze ging namelijk over het maken van een businessplan op 1 A4 (tevens ook de titel van zijn best selling boek). Marc gaf een concrete uitleg over de 'OGSM' methode met daarbij praktische voorbeelden. OGSM staat voor Objective (een kwantitatieve doelstelling), Goals, Strategies en Measures. Deze methode geeft handvatten aan dagelijkse werkzaamheden en sturing aan de toekomst van een recreatieonderneming. Een grote fout is namelijk niet nadenken over de doelen die je wil nastreven en ook vooral: met welk actieplan je die doelen wil behalen. Ook leerde hij ons dat je onhaalbare doelen moet stellen (die wel enigzins realistisch moeten zijn), omdat je dan meer bereikt dan dat je een haalbaar doel stelt; daag jezelf maximaal uit!

Voordat de netwerkborrel en het buffet werd geopend, was het tijd om de prangende vraag van dagvoorzitter Merlijn te beantwoorden: is het digitalisering dat jou in staat stelt om onderscheidend te zijn en te blijven, of zijn het de mensen in jouw organisatie die ervoor zorgen dat jij boven de concurrentie uitsteekt? Met de laatste energie (iedereen had natuurlijk ontzettend honger 😉) werden de aanwezigen nog één keer aan het denken gezet.

De conclusie van de dag?

Digitalisering zorgt ervoor dat de mensen het verschil kunnen maken.

  1. Bekijk in het Engels
  2. Home
  3. Login
  4. Probeer gratis
  5. Prijzen
  6. Producten
  7. Reserveringssysteem
  8. CMS
  9. Diensten
  10. Zoekmachine optimalisatie
  11. Vertalingen
  12. Professionele fotografie
  13. Ervaringen
  14. Over ons
  15. Contact
  16. Werken bij ons
  17. API voor ontwikkelaars
  18. Blog
  19. Training
  20. Privacyverklaring
  21. Data veiligheid
  22. Recrontopleverancier

Meld je aan voor jouw gratis 14 daagse proefperiode