← Alle artikelen

5 tips om de juiste beleving te creëren in het boekingsproces

1565947133 906b0331 bewerkt
Sandra
22 Jul '21
Beleving creëer je niet alleen tijdens het verblijf van een gast. Dit gebeurt al in het begin van de customer journey, in het oriëntatieproces. Hoe neem je de bezoeker op de website mee in jouw verhaal en hoe trigger je hem/haar om verder te klikken en uiteindelijk te boeken? Graag deel ik 5 tips over hoe je beleving in het boekingsproces kunt creëren.

Creëer je eigen imago

Je logo, kleuren en teksten dragen bij aan het imago dat jij wilt creëren. Je imago heeft te maken met de kleuren die je gebruikt, schrijfstijl (spreek je de gast aan met u of je), maar ook de doelgroep die je wilt bereiken. Is je doelgroep gezinnen met kinderen 👨‍👩‍👧‍👦, dan ligt de focus meer op animatie. Is je doelgroep volwassenen, dan zet je wellicht meer in op luxe en wellness 🧖🏻‍♀️.

Zorg ervoor dat je foto’s in één lijn liggen met de teksten op je website. Probeer een balans in je kleuren te hebben. Vaak zie je ook de kleuren van het logo terugkomen op de website, zoals op de voorpagina of in de header van de zoek & boek. Bekijk de website niet door jouw bril, maar bedenk dat een gast getriggerd moet worden om te boeken.

Vertel een verhaal met jouw accommodatie foto’s

Zorg ervoor dat je goede foto’s met een hoge resolutie gebruikt. Deze foto’s kun je het beste door een goede fotograaf 📸 laten maken. Je straalt hierdoor professionaliteit uit, omdat een fotograaf precies weet vanuit welke hoek hij de beste foto’s kan maken en let hierbij ook op de juiste lichtinval. Sfeerfoto’s, specifiek met mensen, zijn waardevol. Laat deze ook terugkomen. Uiteraard in één lijn met jouw doelgroep. Deze foto’s stralen meer uit dan een lege accommodatie.

Props zijn essentieel om in je foto’s te laten terugkomen. Een flesje wijn op de eettafel, accessoires in de woonkamer, een zeepje in de badkamer etcetera. Dit straalt een stukje luxe en extra service uit. Wil men voor de zomer boeken? Laat dan foto’s terugkomen waar de zon schijnt ☀️, bijvoorbeeld van het terras. Wil men boeken voor de winter, laat dan foto’s terugzien voor in de winter ❄️, zoals een open haard.

Door de koppeling tussen Booking Experts en het ParkCMS worden de foto's vanuit Booking Experts automatisch getoond op de website. Dit is één van de voordelen die Daphne benoemt in haar blog over het gebruik van het ParkCMS.

1626954784 pexels marianne 238385

Schrijf een pakkende tekst over de accommodatie

Neem de potentiële gast mee in het verhaal dat jij over de accommodatie wilt vertellen. Zorg ervoor dat het verhaal overeenkomt met de foto’s, maar maak de tekst niet te lang. Hoe ziet de accommodatie er van binnen uit? De bezoeker loopt 🚶🏻‍♂️als het ware een route door de accommodatie aan de hand van jouw verhaal. Gebruik ook een opsomming van kenmerken. In een oogopslag kan er ‘gescand’ worden wat de accommodatie bijzonder maakt.

Kies een pakkende accommodatienaam. De bezoeker scant de pagina door naar de foto’s en titels te kijken. Probeer ook met de tekst te ‘spelen’ door bijvoorbeeld een wat grotere lettertype te gebruiken, een kleinere lettertype en dikgedrukte woorden om de aandacht te krijgen. Ook kun je hier en daar een quote gebruiken. Spreken de foto’s en de tekst aan? Dan heb je de potentiële gast getriggerd om door te klikken en verder te gaan in het boekingsproces.

Extra’s aanbieden

Valt de accommodatie in de smaak bij de potentiële gast? Super! Maar hoe kun je het verblijf nog aangenamer voor hem/haar maken? Extra’s! Denk na over welke extra’s je wilt aanbieden, zoals ontbijt 🥐 of extra bedlinnen. Kijk ook naar extra’s/faciliteiten die uniek zijn en bij je doelgroep passen.

Is de millennial jouw doelgroep? Denk aan een outdoor yogales 🧘🏻‍♀️ of fietsverhuur 🚲. Tijdens corona hebben we allemaal gemerkt dat de trend ‘een worden met de natuur’ 🌿 in de smaak is gevallen. Extra’s bieden ook een stukje gemak waarmee je de gast kunt ontzorgen. Heeft de potentiële gast zijn reservering definitief gemaakt, dan heb jij de beleving in het oriëntatieproces voor deze gast gecreëerd.

1626961674 pexels monstera 5384534

Zorg voor een eenvoudig boekingsproces

Gaat het boekingsproces stroefjes? Omdat het boekingsproces niet vlekkeloos verloopt? Dan raak je al snel de potentiële gast kwijt #conversiekiller 🙅🏻‍♂️. Een boeking maken moet eenvoudig zijn en in een paar stappen gemaakt kunnen worden. Jelle van Booking Boosters heeft een blog geschreven over het behalen van conversie en de gebruiksvriendelijkheid van je website 👀.

Nadat gasten hebben geboekt is het goed om ze te blijven triggeren en te inspireren middels bijvoorbeeld een auto e-mail gericht op jouw doelgroep. Creëer jij voldoende beleving in het boekingsproces?

Mis niets van Booking Experts en schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Beschermd door reCAPTCHA. Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.