NL
Selecteer de gewenste taal
Nederlands
Home
Marketing
8x interessante SEO & SEA inzichten van Friends of Search

8x interessante SEO & SEA inzichten van Friends of Search

Nikki
13 september 2023
Leestijd 4 min

In april bezochten Leon en Nikki, onze Performance Managers van Booking Boosters, het Friends of Search Fest in Amsterdam. Een leerzame en inspirerende dag, gevuld met presentaties van internationale sprekers op het gebied van Search. In deze blog delen we een paar interessante inzichten op het gebied van SEO en SEA.

 

 

 

Friends of Search, georganiseerd door DDMA en VIA, is met zo’n 600 bezoekers een van de grootste Search evenementen in Europa. Je leert hier over de allerlaatste inzichten, ontwikkelingen en technieken op het gebied van Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). De editie dit jaar was extra bijzonder, aangezien het het 10-jarig jubileum van Friends of Search was. Zo werd er dit jaar extra groot uitgepakt met een avondprogramma inclusief diner en muziek.

 

Line-up van meer dan 25 sprekers

 

De dag was goed gevuld met meer dan 25 internationaal geprezen sprekers, stuk voor stuk experts in de Search industrie. Op het gebied van SEO kwamen onderwerpen als ChatGPT, Helpful Content en intern linken aan bod. Ook werden er interessante SEA inzichten gedeeld, onder andere over first party data en incrementality.

 

friends of search 2

 

4x SEO inzichten

 

We delen graag de interessantste inzichten op het gebied van SEO. ⤵️

Content voor je gebruiker, niet voor Google

Sinds de Helpful Content Update in augustus 2022 is het tegenwoordig nóg belangrijker om waardevolle content te schrijven voor gebruikers. Schrijven voor Google (lees: te veel focus op zoekwoorden) wordt gezien als spam en zorgt voor dalende posities. Een paar tips voor waardevolle content: Geef unieke inzichten en details, blijf niet te algemeen Focus op het onderwerp waarin jij expert bent, niet op te veel andere onderwerpen Gebruik E-E-A-T in je content (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trust) Maak altijd gebruik van echte foto’s, geen stockfoto’s

Vertrouwen is je belangrijkste KPI

Wantrouwen is tegenwoordig vanzelfsprekender dan vertrouwen als het gaat om online informatie. Onze taak om dit vertrouwen weer te winnen met goede content. Hoe? Door bijvoorbeeld autoriteiten te citeren of recensies te plaatsen op de website.

 

right content

ChatGPT waardevol, maar niet voor content creatie Het is niet slim om ChatGPT complete teksten te laten schrijven voor websites en deze simpelweg te kopiëren en plakken. Wel kun je ChatGPT gebruiken in de volgende gevallen: inspiratie opdoen voor titels en FAQ’s, samenvattingen schrijven, grammatica of spelling checken, een tekst vertalen of kansen voor verbetering opvragen.

Een kijkje in de toekomst: Search in 2033 Niemand kan natuurlijk de toekomst voorspellen, maar tijdens Friends of Search werden interessante voorspellingen gedaan over Search in 2033. Zo is de verwachting dat je in de toekomst geen zoekopdrachten meer invult, maar complete gesprekken voert met Google. Ook zouden zoekmachines al kunnen voorspellen wat je wil vragen en dus al antwoord geven voordat je iets vraagt. We zijn benieuwd! 👀

 

4x SEA inzichten

We delen ook graag de interessantste inzichten op het gebied van SEA. ⤵️

First party data crucialer dan ooit

First party data is belangrijker dan ooit tevoren nu vanaf 2024 third party data gaat verdwijnen. Het is daarom belangrijk om direct vanuit de klant data te verzamelen. Hoe? Door data rechtstreeks uit Google Analytics en Booking Experts te halen. Denk bijvoorbeeld aan contactinformatie en aankoopgeschiedenis, om zo de meest betrouwbare data in te zetten om campagnes te optimaliseren.

Kijken naar winst, niet alleen naar ROAS

Te streng vasthouden aan ROAS (Return on Ad Spend) en ratio’s beperkt je groei. Het is belangrijk om naast ROAS ook te kijken naar winst en groei op de lange termijn.

 

roas

Incrementality: volledige impact van advertenties

Incrementality betekent de volledige impact van advertentiekanalen, waaronder bijvoorbeeld conversies die niet gemeten worden wanneer iemand een advertentie ziet, maar boekt via een ander onbekend apparaat. Je kunt experimenten inzetten om de incrementality te berekenen met test- en controlegroepen.

Zoekwoorden, koppen en beschrijvingen met ChatGPT

AI (Artificial Intelligence) biedt voor Google Ads mogelijkheden voor input voor nieuwe campagnes, maar ook voor automatisering. Zo kun je ChatGPT zoekwoord ideeën laten bedenken of koppen en beschrijvingen laten schrijven. Je kunt zelf bepalen en aangeven hoe feitelijk of creatief je koppen en beschrijvingen moeten zijn.

Kortom: Friends of Search was een leerzaam, interessant en goed georganiseerd evenement, waar we veel nieuwe inzichten hebben opgedaan. Inzichten die we zeker gaan toepassen in onze werkwijze!

 
Related content

You might be interested

Haal alles uit je PMS met onze thematrainigen.

Heb je een vraag over Booking Experts? Dan komt deze terecht bij het Customer Success Team. Door deze vragen te...

Leestijd 2 min

Samenwerken en kennis delen: Dit was Embrace 2024

Wauw, het zit er weer op: Embrace Growth 2024. En wat was het fantastisch! Ruim 250 recreatieprofessionals verzamelden...

Leestijd 2 min