← Alle artikelen

De 1,5 meter samenleving voor recreatiebedrijven: hoe speel je hier met online marketing op in?

1565946953 906b0256 bewerkt
Nikki
22 Apr '20
Ook na de persconferentie van 21 april geldt: het coronavirus is en blijft het onderwerp van gesprek. Iedereen merkt de gevolgen, ook jij als recreatiebedrijf. Eén ding is zeker: de 1,5 meter samenleving blijft aan de orde. Hoewel we het aantal boekingen én zoekvolume dagelijks zien toenemen, zijn we nog niet terug op het oude niveau. Echter verwachten we een grote toename van vakanties in eigen land en dicht bij huis. Het is dan ook belangrijk om jouw recreatiebedrijf én je online marketing aan te passen op de 1,5 meter maatschappij. Focus op dingen die wél kunnen in deze nieuwe samenleving en laat gasten met een gerust hart een vakantie boeken en ervaren.

1. Haal online zoveel mogelijk onzekerheden weg

Men is momenteel onzeker over het boeken van een vakantie. Er heerst nog een vrij negatief sentiment. Kan mijn vakantie wel doorgaan? Is het verstandig een vakantie te boeken? Met het versoepelen van je boekingsvoorwaarden bouw je vertrouwen op en neem je een stuk onzekerheid weg. Bied bijvoorbeeld een omboekgarantie aan of versoepel je annulerings- of aanbetalingsregeling. Denk hierbij aan het gebruik van vouchers of gasten pas laten betalen op een moment vlak voor aankomst. Op deze manier genereer je nu meer boekingen en haal je eventuele twijfels weg.

2. Maak jouw website corona-proof

In deze periode zit je (potentiële) gast vol met vragen. Krijg ik mijn geld terug wanneer mijn vakantie door corona niet doorgaat? Hoe gaat het vakantiepark om met hygiëne? Wat doet het park eraan om de 1,5 meter regel te hanteren? Zorg ervoor dat jouw website zoveel mogelijk van deze vragen wegneemt, zodat men minder gaat bellen of mailen. Zo maak jij je website corona-proof:

  • Corona informatiepagina - Richt een pagina in met informatie en veelgestelde vragen over het coronavirus en de 1,5 meter samenleving. Leg uit hoe jouw recreatiebedrijf de 1,5 meter regel naleeft. Vermeld ook welke extra schoonmaaktaken jij doorvoert. Hygiëne is het belangrijkste in tijden van corona.
  • Homepage en landingspagina’s - Link vanaf de homepage en belangrijke landingspagina’s naar de corona pagina. Je potentiële gast wil meteen weten hoe jouw recreatiebedrijf omgaat met de 1,5 meter regel.
  • Faciliteiten - Communiceer content (tekst én foto’s) passend bij de 1,5 meter samenleving. Denk hierbij aan afhaal- en bezorgmaaltijden, een contactloze in- en uitcheckprocedure en een maximum aantal gasten in de supermarkt.
  • Zoek & Boek - Neem onzekerheden weg tijdens het boekingsproces door soepele voorwaarden te communiceren in de Zoek & Boek. Juist hier wil je potentiële gast bevestiging dat hij of zij met vertrouwen een vakantie kan boeken.

www.TopParken.nl

3. Ook foto’s en video’s corona-proof

Foto’s van een boordevol terras of een druk zwembad? Dat geeft mensen geen gerust gevoel in de nieuwe 1,5 meter maatschappij. Zorg daarom voor corona-proof beeldmateriaal, waarbij niet teveel mensen op één foto staan en waarbij de 1,5 meter regel wordt toegepast. Vervang foto’s van grote groepen op je website en kies passend beeldmateriaal voor je online campagnes.

4. Pas je advertentie strategie aan

Neem ook via Social Ads en Google Ads eventuele twijfels weg bij potentiële gasten door flexibele voorwaarden te communiceren. Gebruik tekst- en beeldmateriaal dat past bij de 1,5 meter samenleving. Focus op de natuur en ruimte op het vakantiepark of op een vakantie dicht bij huis, in plaats van op je parkfaciliteiten. Houd daarbij de budgetten goed in de gaten. Beginnen de boekingen langzaam weer binnen te stromen? Durf dan weer op te schalen qua budget.

5. Houd contact met je gasten en informeer ze zoveel mogelijk

Welke werkzaamheden voer je nu (extra) uit en maken jouw recreatiebedrijf corona-proof? Heb je de regels versoepeld rondom aanbetalen en/of bied je een omboekgarantie aan? Communiceer dit helder naar je (potentiële) gast. Hiervoor kun je social media kanalen, nieuwsbrieven en automatische e-mails gebruiken. Denk ook aan tools zoals een chatfunctie op je website. Het is juist in deze tijd voor de gast erg belangrijk dat je goed bereikbaar bent en er duidelijk gecommuniceerd wordt over de maatregelen die je gaat treffen. Bovendien kom je er via de chat achter met welke vragen gasten zitten. Deze kun jij vervolgens weer verwerken op de corona pagina.

6. Investeer in fans/volgers

Omdat we zoveel mogelijk thuis blijven, stijgt het gebruik van social media en andere online platformen enorm. Het is belangrijk om nieuwe content te delen op je social media kanalen en dus zichtbaar te blijven, maar ook te kijken naar mogelijkheden om je fanbase uit te breiden. Zet bijvoorbeeld online campagnes op met als doel meer pagina volgers of kijk hoe je je nieuwsbrief inschrijvingen kunt verhogen met bijvoorbeeld een pop-up op je website. Kijk ook eens naar nieuwe online mogelijkheden, zoals het snelgroeiende en onder de jeugd populaire TikTok.

7. Focus op vakantie in eigen land

Steeds meer Nederlanders staan positief tegenover een vakantie in eigen land. De kans is groot dat je een nieuwe doelgroep op je vakantiepark verwelkomt; gasten die eerder op vakantie gingen in het buitenland, maar nu toch voor een binnenlandse vakantie gaan. Communiceer dan ook altijd je locatie in je online campagnes en benadruk dat het om een vakantie dicht bij huis gaat.

8. Focus op vakantieperiodes in de toekomst

Heb je er al aan gedacht om de prijzen voor 2021 in te voeren? Zet deze prijzen live en communiceer dit. We zien namelijk veel boekingen voor 2021 binnenkomen. Wat ook interessant kan zijn, is je te richten op de herfstvakantie. Veel personen uit Nederland, maar ook Duitsland, zijn al geïnteresseerd in de herfstvakantie en boeken alvast hun vakantie in deze periode. Hier kun je specifieke campagnes voor opzetten.

9. Houd de samenwerking met touroperators eens onder de loep

Deze periode leent zich er uitstekend voor om de huidige vermeldingen bij touroperators te controleren en optimaliseren. Zijn er nog interessante touroperators waar je nog niet mee samenwerkt? Wellicht hebben zij al een koppeling met Booking Experts. Bekijk goed hoe de vermeldingen van jouw recreatiebedrijf zijn op de website van touroperators waar je al mee gekoppeld bent. Zijn de teksten en het beeldmateriaal nog actueel? En zijn deze ook corona-proof?

10. Low risk adverteren: affiliate marketing

Met affiliate marketing loop je weinig risico in onvoorspelbare tijden, zoals nu. Affiliate marketing werkt namelijk op basis van Performance Based advertising. Oftewel: no cure, no pay. Je betaalt alleen als er een transactie heeft plaatsgevonden. Een ideaal marketingkanaal om in te zetten dus.

Met de 1,5 meter samenleving waarin we nu leven is het essentieel om je marketing anders in te steken. Dit is de periode om na te denken over hoe je je marketing én daarnaast je gehele bedrijfsvoering gaat aanpassen aan de maatregelen. Wees flexibel en grijp zoveel mogelijk kansen om, ondanks de maatregelen, alsnog boekingen binnen te halen.

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op!

Mis niets van Booking Experts en schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Beschermd door reCAPTCHA. Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.