← Alle artikelen

De kracht van social media marketing: 5 voorbeelden van top campagnes

1565947586 910a4463 bewerkt
Lisa
12 Jan '22
Een doordachte strategie, de juiste doelgroepen, een passende tone-of-voice en een flinke dosis creativiteit: dat zijn de bouwstenen van een succesvolle social media campagne. We hebben 5 voorbeelden van top campagnes, met achterliggende gedachten, voor je op een rijtje gezet.

Denk altijd goed na over wat je wilt bereiken, en vooral, wie je wilt bereiken. Het voordeel van social media advertising is dat je heel doelgericht de juiste mensen kunt bereiken. Daarnaast is het een zeer proactieve manier van marketing voeren. Hierdoor ben je eerder zichtbaar in de customer journey van de gast. Ook creëer je door het gebruik van social media campagnes crossmediale contactmomenten; en ben je dus meer zichtbaar! Hoe Booking Boosters deze campagnes opzet voor recreatiebedrijven? Hieronder 5 voorbeelden.

1. Winter Wellness Weken - Hof van Salland

De Winter Wellness Weken: ultiem ontspannen in een luxe villa met privé wellness faciliteiten. Dat klinkt heerlijk toch? Voor Hof van Salland zijn de Winter Wellness Weken, as we speak, in volle gang. Met deze campagne willen we het luxere segment aanspreken, dat geïnteresseerd is in luxe producten, wellness faciliteiten of bijvoorbeeld vrouwentijdschriften. Ook richten we ons op specifieke websitebezoekers die bijvoorbeeld een pagina hebben bezocht over winter, wellness of hebben gezocht in de zoek & boek op een datum tijdens de Winter Wellness Weken. Wij meten doorlopend hoe goed deze doelgroepen aanslaan bij de campagne en optimaliseren waar nodig. Hiervoor kijken wij bijvoorbeeld naar het bereik, de kosten per 1000 weergaven (CPM), aantal conversies en costs per click (CPC). Zoals in onderstaand voorbeeld van de carrousel te zien is hebben we verschillende ervaringen van influencers benoemd. Dit wordt ook wel ‘sociale bewijskracht’ genoemd, 1 van de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini. Social proof vergroot immers het vertrouwen bij de gast en moedigt aan om hetzelfde te doen. Ook gebruiken we verschillende formats. Zo variëren we onder andere tussen een afbeelding, carrousel en/of collectie.

1641996206 zonder titel 50 x 50 cm 1

2. Kleine Draken Weken - Vakantiepark Mölke

Deze weken zijn volledig ingericht op een vakantie met je peuter. Hier wordt dan ook de vormgeving, tone-of-voice en het beeldmateriaal op aangepast. Voor deze campagne hebben wij ons veelal gefocust op ouders met jonge kinderen en bij Facebook bekende interesses in bijvoorbeeld Zwitsal of speelgoed. Om de beste resultaten te behalen uit deze verschillende doelgroepen zetten wij vaak CBO (Campaign Budget Optimization) in. Dit betekent dat Facebook, aan de hand van haar eigen machine learnings, het budget zo optimaal mogelijk verdeeld om de beste resultaten te bereiken. Naast het zo optimaal mogelijk inzetten van budget, moet de doelgroep ook worden aangesproken door middel van een passende tekst. Zoals in onderstaand voorbeeld te zien is, is social advertising dé ideale manier om in te spelen op speciale periodes.

1641997315 zonder titel 50 x 50 cm 9

3. TopParken TV commercial; crossmediaal zichtbaar zijn

TopParken was in de maanden december en januari te zien op TV met een commercial gericht op gezinnen met als boodschap: ‘Vakantieherinneringen maken we samen’. Belangrijke doelgroepen zijn dus families. Van opa’s en oma’s, ouders, kinderen en kleinkinderen; het hele gezin en dus een brede doelgroep. Het gebruik maken van videomateriaal trekt direct de aandacht en door de video op verschillende plaatsingen te tonen, zoals in het Facebook en Instagram overzicht of Insta Reels, zal men de video onthouden. Daarnaast is video het perfecte middel om een beleving over te brengen en storytelling toe te passen. Door crossmediaal zichtbaar te zijn, zowel op TV als op social media, vergroot je je naamsbekendheid, verhoog je de interactie met je doelgroep en wek je nieuwsgierigheid op. De kracht van een boodschap zit in de herhaling en consistentie!

1641997428 zonder titel 50 x 50 cm 2

4. Bungalow 10-daagse - Beerze Bulten

Zoals de naam al doet vermoeden trakteert Beerze Bulten haar gasten 10 dagen lang op kortingen op een bungalow. Aangezien dit park een echte familiecamping is richten we ons op ouders met jonge kinderen. Om de zichtbaarheid te vergroten zorgen wij ervoor, net zoals bij bovenstaande campagnes, dat de campagne op meerdere plaatsingen zichtbaar is. Dus niet alleen in het Facebook-nieuwsoverzicht, maar ook in de Facebook Marketplace, op Instagram en in de Stories. Erg belangrijk, want Instagram groeit enorm snel ten opzichte van Facebook. Daar bereik je dus tal van potentiële gasten! Social media is ideaal voor kortdurende campagnes zoals deze. We kunnen namelijk in een kort tijdsbestek nieuwe acties communiceren en een bijpassende campagne opzetten met een looptijd van 10 dagen. De opzet van deze campagne speelde dan ook vooral in op het populaire overtuigingsprincipe ‘schaarste’ van Cialdini. Dan halen we op korte termijn het maximale resultaat uit social ads!

1641997648 zonder titel 50 x 50 cm 7

5. Insta Reels - Oesterdam Resort

Last but not least: de vrij nieuwe plaatsing ‘Insta Reels’. Voor onder andere Oesterdam Resort hebben wij een Insta Reels campagne opgezet, waarbij we alleen adverteren via deze specifieke plaatsing. Insta Reels wordt als een korte video van maximaal 15 seconden getoond op Instagram. Het is eigenlijk een soort TikTok, maar dan op Instagram. Aangezien het een korte video betreft, is het belangrijk om te zorgen voor pakkend en overtuigend beeldmateriaal. Zo kun je écht een beleving overbrengen. Dit is vooral erg waardevol voor mensen in de oriënterende fase en is een zeer effectieve toevoeging aan de customer journey. De resultaten van deze campagne waren ook veelbelovend! Met een Insta Reels campagne bereik je ontzettend veel mensen tegen lage kosten én ben je in staat je verhaal over te brengen binnen je gewenste doelgroep.

1641997758 zonder titel 50 x 50 cm 8

Content is king

Wees dus duidelijk in wie en vooral wat je wilt bereiken. Met social media advertising kun je zeer pro-actief inspelen op de behoeften van de gast én je kunt blijven experimenten wat voor jou goed aanslaat. Het mooie van social media advertising is dat er continu vernieuwingen plaatsvinden, en er dus ook steeds nieuwe manieren zijn om je doelgroep te bereiken! Alles valt en staat met gesegmenteerd beeldmateriaal van top kwaliteit, afgestemd op het product én de doelgroep. Denk hierbij aan actuele beelden, seizoensmatige content en gesegmenteerd beeldmateriaal. Tip: wanneer je een video wilt (laten) maken, zorg er dan voor dat je beschikt over het ‘originele’ formaat én over een staande video geschikt voor Insta Reels en stories. Zo kan de video op verschillende plekken worden ingezet. Kortom, content is king bij social media advertising!

Heb je vragen of wil je meer weten over social media advertising? Neem dan gerust contact met ons op!

Mis niets van Booking Experts en schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Beschermd door reCAPTCHA. Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.