← Alle artikelen

De reiziger van 2021

1565947333 906b9873 bewerkt
Robin
07 Jul '21
Wat wil de reiziger van 2021, in een jaar waarin COVID-19 nog altijd onderdeel is van ons leven?

Op 22 juni volgde ik een webinar van onze partner Vrbo. Zij hebben wereldwijd onderzoek gedaan naar wat de beste manieren zijn om reserveringen en omzet te genereren. Voor het onderzoek zijn 16.000 deelnemers uit 8 landen* ondervraagd.

  • Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan, Mexico, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten

COVID-19

Begin 2020 deed COVID-19 zijn intrede in Europa en bracht een halt ✋🏼 toe aan nationale en internationale reizen. Dit hebben we allemaal gevoeld. Vakantieparken werden gesloten, reserveringen werden geannuleerd en vouchers zijn massaal uitgedeeld. Het resultaat? De reiziger werd onzeker. Dat uitte zich door niet meer op vakantie te gaan of door het uitstellen van vakanties.

De onzekerheid is duidelijk terug te zien in de resultaten van het onderzoek: 44% van de ondervraagden gaf aan dat ze ruim een jaar geleden voor het laatst op vakantie zijn geweest. Voor reizigers van 40 jaar en ouder was dit zelfs meer dan de helft (51%)!

Ruim anderhalf jaar verder zien we, met de huidige vaccinaties en versoepelingen, weer licht aan het einde van de tunnel. Deze verandering zie je direct terug in de zoekactiviteit naar nationale én internationale vakantiebestemmingen.

1625663263 pasted image 0

Reizen is prioriteit

Goed nieuws! Mensen kijken er naar uit om weer te reizen en maken daar dit jaar een prioriteit van, echter zijn de reiziger én de markt de afgelopen 1,5 jaar wel veranderd. Dit zie je vooral terug in de manier waarop ze zoeken, boeken, reizen en willen verblijven.

Jij bent, als recreatieondernemer, niet de enige die overnachtingen aanbiedt. Zorg ervoor dat je eruit springt en dat je de aandacht van de gast vroeg te pakken hebt. Hierbij enkele tips:

  1. Je gast zoekt naar een bestemming op rijafstand, beschrijf dus ook de parkeermogelijkheden 🚘;

  2. Men wil langer op vakantie. Waar we eerst vooral twee weken op vakantie gingen, kijkt de reiziger dit jaar naar een volledige 3 weken om ‘de verloren tijd in te halen’. Trigger je gast om langer te boeken middels een extra korting voor langer verblijf;

  3. Alle onzekerheden wegnemen met een goede voorstelling van de vakantie. Dit doe je met gedetailleerde beschrijvingen, foto’s, een uitleg van de hygiënemaatregelen en het beleid bij annuleringen;

  4. De locatie 📍 is, na de prijs, de meest belangrijke factor bij het boeken. Men is op zoek naar bijzondere bestemmingen, buitenactiviteiten of interessante daguitstappen. Verwerk dit op je site middels landingspagina's of als unieke kenmerken bij je accommodaties.

70% van de gasten is bereid meer te betalen voor een accommodatie die voorziet in de favoriete voorzieningen. De top 5 van favoriete voorzieningen voor vakantiehuizen is: goede technologie (denk aan snel internet, streaming diensten, USB aansluitingen, slimme speakers), een verwarmd zwembad, een bubbelbad, een balkon of terras en een lokale parkeerplaats.

Zien is verkopen

Zoals hierboven gezegd is een goede voorstelling van de vakantie een must. Foto’s zijn hier een belangrijk onderdeel van. Gasten zoeken in het speciaal naar foto’s van de kamers. Denk hierbij ook aan de leefruimte en de badkamer.

Ook zijn foto’s van voorzieningen essentieel. Denk hierbij aan de buitenhaard, de goede douche of de volledig ingerichte keuken.

Foto’s van de buitenkant van de accommodatie zijn ook belangrijk. Gasten vinden het namelijk fantastisch om hun onderkomen te kunnen delen met vrienden en familie.

Wil je de gast extra inzicht geven? Deel dan ook foto’s van de omgeving, het restaurant en het zwembad 🏊🏼‍♂️.

Trek je gast over de streep

Een gast boekt niet om kosten te besparen, maar een korting kan een gast wel over de streep trekken om de reservering bij jou te maken. Enkele van deze motivators zijn bijvoorbeeld vroegboek- of seizoenskortingen, een gratis voorziening zoals ontbijt of parkeerplaats of een gratis nacht bij het boeken van een langer verblijf.

Stay in touch

Slimme reizigers willen proactieve communicatie om zo het meeste uit hun verblijf te halen. Zo raken ze vertrouwd met jou als organisatie. Dit verkleint de kans op een annulering. Ook heeft het als resultaat meer tevreden gasten en betere beoordelingen omdat de gast niet voor verrassingen komt te staan.

87% van de ondervraagden heeft aangegeven dat het handig zou zijn om informatie te ontvangen over het verblijf voorafgaand aan het inchecken. Dit is dé kans om je voorzieningen nogmaals te promoten, persoonlijke aanbevelingen te doen en om te delen wat er in de omgeving allemaal te doen is gedurende het verblijf.

Gasten willen geïnformeerd worden over:

  • Informatie over (lokale) voorzieningen;

  • Aanbevelingen voor restaurants en trips;

  • Rij- en parkeerinstructies;

  • Give-aways (gratis tickets, tours en uitstapjes);

  • Lokale kennis, jij bent de expert als het gaat om de ‘parels’ in de buurt;

  • Samenwerkingen met lokale bedrijven.

De toekomst

Na maanden thuiszitten, kijkt iedereen ernaar uit om weer op pad te gaan om vrienden en familie te zien. Om nieuwe bestemmingen te ontdekken, dichtbij maar ook ver weg.

Wanneer je bereid bent te luisteren naar en te erkennen wat reizigers willen, kun je meebewegen en je aanpassen aan hun behoeften.

Ons advies?

  1. Houd proactief contact met je gast middels auto e-mails, Nikki geeft je hier nog wat meer informatie;

  2. Communiceer o.a. je annuleringsbeleid duidelijk richting je gast op de website, wanneer je zelf je website beheert behoud je de controle over kleine wijzigingen; Speel eens met kortingen of afwijkende periodes voor de aankomst en vertrek, zo kun je de laatste gaatjes vullen;

  3. Kijk nog eens kritisch naar je content, misschien is er deze zomer nog wel een goed moment te plannen om weer eens wat mooie plaatjes te schieten 📸;

  4. Blijf investeren in je eigenheid, en in je toekomst!

Mis niets van Booking Experts en schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Beschermd door reCAPTCHA. Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.