← Alle artikelen

Het intelligente (lockdown) vakantiepark

1565947424 906b9948 bewerkt
Wietze
29 Apr '20
Hoe ziet het vakantiepark in de 1,5 meter maatschappij eruit? Nu we naar verwachting massaal in eigen land op vakantie gaan, brengt dat kansen en uitdagingen met zich mee. In de meeste regio’s zijn de maatregelen iets versoepeld en mogen campings en vakantieparken open voor bezoekers die gebruik maken van eigen sanitair. De veiligheid van je gasten en je personeel staat uiteraard voorop, maar daarnaast moeten we nadenken over het vakantiepark in deze nieuwe werkelijkheid. We omschrijven hieronder zeven kansen voor het intelligentie vakantiepark.

1. Werk in de Cloud

De veiligheid van je medewerkers is uiteraard één van de prioriteiten in deze tijd. Door in de cloud te werken, hebben medewerkers de mogelijkheid om op elke plek, vanaf elk device hun werk te kunnen doen. Aan de 1,5 meter afstand voldoen, is op deze manier een stuk makkelijker. Een goede stabiele basis voor je werkprocessen is in deze hectische tijd, waarin je druk bent met nieuwe kansen en maatregelen, essentieel. De cloud biedt deze basis.

Deel je bestanden bijvoorbeeld via G Suite en laat de telefoon doorschakelen via een partij als Voys.

2. Automatiseer je incheckprocedure

De 1,5 meter maatschappij wordt het nieuwe normaal. Dus ook in het ontvangen van je gasten op het park. Automatiseer daarom je incheckprocedure, zodat je lange rijen en mogelijk contact bij de receptie voorkomt. Dit kan bijvoorbeeld middels kentekenherkenning, zodat gasten automatisch zijn ingecheckt wanneer ze door de slagboom rijden. Onpersoonlijk? Bezoek de gast na de check-in met een kleine persoonlijke attentie. Op die manier voorkom je grote groepen bij elkaar, maar behoudt je de persoonlijke aandacht.

Heb je geen mogelijkheid tot kentekenherkenning en werk je met een tourniquet of barcodes, maak een drive thru check in en verplaats je receptie naar de slagboom. Wel zo makkelijk wanneer je in de cloud werkt.

3. Communiceer pro-actief

In hectische tijden vol onzekerheid is goede communicatie essentieel. Gasten willen goed geïnformeerd worden over de maatregelen die jij als vakantiepark hebt genomen, zodat zij met een gerust hart en bewust van de nieuwe gang van zaken op jouw park vakantie kunnen houden. Dit begint bij goede informatie op je website. Zorg daarnaast dat je actief contact houdt via geautomatiseerde e-mails met je arriverende en vertrekkende gasten. Vraag hen ook met je mee te denken en maak gebruik van de wisdom of the crowd. Wat missen ze? Hebben ze nieuwe ideeën? Samen maken we een intelligent vakantiepark.

4. Horeca

Nu de horeca in heel het land plat ligt, zien we volop nieuwe initiatieven ontstaan in deze branche. Veel restaurants gaan bezorgen of zijn open voor bestellingen. We zagen het al voor de crisis waarbij campings pizza’s bezorgen bij de accommodatie om drukte en wachttijden te voorkomen, voorkom dus wachtrijen bij de snackbar en bezorg de bestellingen op het park. Heb jij de ruimte en de mogelijkheden onder je personeel en keuken om je horeca buiten breed op te zetten? Experimenteer dan met tafeltjes die ruim 1,5 meter uit elkaar staan of aan plexiglas wanneer dit niet haalbaar is. Denk wel goed aan de veiligheid voor je medewerkers.

5. Animatie

Voor kinderen onder de twaalf jaar zijn de maatregelen sinds 28 april versoepeld, zij mogen weer met elkaar sporten in teamverband zonder in achtneming van de 1,5 meter afstand. Dit biedt kansen voor de recreatie. Werk met het inschrijven op activiteiten, zodat je niet verrast wordt door te grote groepen. Verspreid daarnaast de activiteiten over de dag. Wees daarnaast duidelijk tegen de ouders over het halen of brengen van de kinderen en hun aanwezigheid bij activiteiten. Voor hen geldt immers nog wel de 1,5 meter afstand.

6. Speelvoorzieningen

Hoewel er nog veel onbekend is over verspreiding van het virus via oppervlakten en kinderen sinds 28 april weer samen mogen spelen, kan het een geruststellend idee zijn om de toestellen vaker schoon te maken. Heb ook aandacht voor de spreiding van je toestellen, zodat kinderen op verschillende plekken met elkaar kunnen spelen.

7. Geef het goede voorbeeld

Een goed voorbeeld naar je gasten is in een intelligent vakantiepark essentieel. Wil je dat jouw gasten zich aan ‘het nieuwe normaal’ en de afstand van 1,5 meter houden, zorg dan dat je medewerkers dit ook doen. Ga het gesprek aan om te kijken waar dit lastig is en hoe jullie dat samen kunnen oplossen. Samen moeten we naar een nieuw soort vakantie, een experiment dat we met z’n allen moeten aangaan.

Laten we deze kans pakken om te zorgen dat we op een gezonde manier kunnen recreëren , want zoals Floortje Dessing de reis journalist zegt, ‘ we hebben absurd mooie natuur in Nederland ‘

Heb jij op je vakantiepark al maatregelen genomen die je graag wilt delen om samen alle vakantieparken 1,5 meter proof te maken? Deel het met ons.

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op!

Mis niets van Booking Experts en schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Beschermd door reCAPTCHA. Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.