← Alle artikelen

Hof van Salland en Booking Experts: Al 5 jaar onderweg

Nori
23 Feb '22
Hof van Salland werkt al 5 jaar met Booking Experts en 4 jaar met Booking Boosters. Ter ere van het 10-jarig bestaan ging Nori langs bij Hof van Salland om met Patricia Smeets, eigenaresse, in gesprek te gaan over hun ontstaan, de ontwikkelingen van de laatste jaren, maar ook om alvast een blik op de toekomst te werpen.

Het ontstaan van Hof van Salland

Patricia vertelt Nori dat Hof van Salland een familiebedrijf is welke in 2008 is opgericht, toen is het vakantiepark gekocht. Dat was destijds nog een camping waar niets mee gedaan werd, maar de omgeving was, en is nog steeds, een prachtige plek. De camping werd omgebouwd tot luxe recreatiepark. Hierbij vond de familie het belangrijk dat de woningen in het landschap passen, ruim zijn opgezet en luxueus zijn. Dit alles hebben ze helemaal zelf gedaan en in 2010 zijn ze gestart met de verhuur. Afgelopen jaar is de laatste woning opgeleverd. De volgende stappen zijn nu het optimaliseren van de exploitatie.

De samenwerking tussen Hof van Salland en Booking Experts

In 2017 is Hof van Salland overgestapt naar Booking Experts. Hiervoor waren ze aangesloten bij een keten en werkten ze met een reserveringssysteem waar ze tegen beperkingen aanliepen. Dit was in beide gevallen niet de route die ze bij hun vonden passen. Patricia vertelt dat ze op zoek waren naar een reserveringssysteem waar ze hun identiteit in kwijt konden en dat alles in huis had. De overstap naar Booking Experts was erg snel geregeld en verliep soepel. Bij Hof van Salland vonden ze het met name fijn dat het een makkelijk systeem is om mee te werken, een logische opbouw heeft, eenvoudig te leren is en daardoor snel eigen gemaakt kan worden.

Dit logische gebruik is ook van belang voor de vakantiehuiseigenaren met hun eigenaren login. Zij kunnen met een aparte eigenaren login toch de verhuur volgen door de beschikbaarheid en beoordelingen in te zien. Tevens kunnen de eigenaren reserveren voor zichzelf en hun accommodatie promoten.

De ontwikkelingen van Hof van Salland in de afgelopen jaren

In de afgelopen jaren is het aantal accommodaties bij Hof van Salland jaarlijks gegroeid. Zoals hiervoor genoemd, is vorig jaar de allerlaatste accommodatie opgeleverd. Patricia vertelt dat ze door deze groei ook steeds meer naar digitaal inchecken toe bewegen. Echter noemt ze hier wel direct bij dat ze bij Hof van Salland niet volledig hierop zullen overstappen, omdat ze persoonlijk contact enorm belangrijk vinden. Maar de gast en de receptie moeten van te voren zoveel mogelijk digitaal kunnen voorbereiden voor de check-in, zodat ze op het park alleen nog maar welkom geheten hoeven te worden. Daardoor is er ruimte voor oprecht persoonlijk contact en het leren kennen van de gast.

“Het is heel fijn dat je die hele incheck digitaal kan voorbereiden. Je hebt alle gegevens van de gast die je nodig hebt en je kunt al de nodige informatie delen voordat de gast aankomt. Dus je hoeft ze alleen nog maar welkom te heten.” - Patricia Smeets

Het digitaal voorbereiden van de incheck gebeurt op diverse manieren. Zo kunnen gasten thuis, in hun eigen tijd, de gastenlijst invullen in de ‘mijn omgeving’. Dit hoeft dus niet meer aan de receptiebalie te gebeuren. Ook de betalingen gaan nu automatisch digitaal. Dit scheelt het receptieteam veel werk. Voorheen diende alles gecheckt en afgevinkt te worden. Door de koppeling met Mollie is dit nu volledig geautomatiseerd.

Ook het gebruik van de Takenapp is iets wat Hof van Salland als prettig ervaart. Voorheen werkten ze met diverse groepsapps. Door het werken met de Takenapp kan er gericht terugkoppeling gegeven worden, is er een overzichtelijk geheel en hebben receptie en vakantiehuiseigenaren ook inzicht in wat er gebeurd is in de diverse woningen. Uitvoerders hoeven nu geen hele chats en lijsten meer door, worden niet meer afgeleid tijdens het werk en in hun vrije tijd en alleen de juiste personen worden belast met de juiste informatie.

De unieke ‘Hof van Salland’-beleving

Hof van Salland vindt automatisering belangrijk, maar wel tot een bepaalde hoogte. Patricia noemt dat ze vooral gastvrijheid belangrijk vinden. En dat het geen vanzelfsprekendheid is dat gasten voor Hof van Salland kiezen, ze zijn bij iedere gast vereerd dat er voor hen gekozen wordt. Daardoor zetten ze ook voor iedere gast dat stapje extra middels persoonlijk contact en het echt leren kennen van de gast. Het zijn van een familiebedrijf helpt hierbij, het zorgt voor herkenning en vertrouwde gezichten.

Hof van Salland richt zich op een luxe accommodatie die schoon is en die aan de verwachting van de gast voldoet. Het totale plaatje is hierbij ook belangrijk. Hierin speelt de groene omgeving, rust en stilte een rol. Ook de service, het eerder genoemde persoonlijke contact en het fijne restaurant sluiten hierbij aan. En tenslotte dan dus de woning met alles erop en eraan, waaronder ook wellness.

Booking Experts ondersteunt hierbij door op de achtergrond precies datgene te doen wat er moet gebeuren. De schoonmaak wordt efficiënt aangestuurd met behulp van de Takenapp, de koppeling met de slagboom zorgt ervoor dat gasten zonder problemen het park op en af kunnen. Ook worden reserveringen via externe kanalen automatisch ingeboekt waardoor de gast meteen zekerheid heeft en de receptie geen extra werk. Bovendien worden de afrekeningen met vakantiehuiseigenaren automatisch klaargezet.

Patricia geeft samen met Anouk aan dat met name de continue updates door de jaren heen een fijn gegeven zijn. Deze (kleine) updates zorgen ervoor dat het reserveringssysteem steeds beter en gebruiksvriendelijker wordt. Doordat Booking Experts precies doet wat het moet doen, worden deze updates bijna vergeten, wat de dames als positief ervaren. Namelijk alsof het altijd zo geweest is. Maar de vernieuwing van het planbord, de introductie van de vouchers en de extra partijen die continu toegevoegd worden, worden nog wel even apart genoemd als fijne toevoegingen.

“Waar je eerst nog misschien drie keer moest klikken voor een handeling, gaat dat nu met één klik. Maar omdat dat er zo vanzelfsprekend inrolt, sta je er niet te lang bij stil en voelt het alsof het altijd zo geweest is.” - Patricia Smeets

Hof van Salland en Booking Boosters

Sinds 2017 maakt Hof van Salland ook gebruik van de services van Booking Boosters. Het marketingteam van Booking Boosters voert voor Hof van Salland SEO, SEA, social media, e-mailmarketing, affiliate en influencer werkzaamheden uit. Hierbij analyseren ze de resultaten en sturen hier weer op. Patricia geeft aan dat ze deze overstap wel spannend vond, omdat veel van hun diensten dan bij één partij lagen. Maar dit zien ze nu als voordeel omdat de marketing, website en het reserveringssysteem efficiënt samenwerken.

Booking Boosters heeft Hof van Salland ondersteund bij het creëren van de eigen identiteit. Hierbij hebben ze de verwachting van de gast op het juiste niveau weten te brengen wat overeenkwam met de praktijk. Met name met behulp van foto’s en video’s werd dit precies goed neergezet, niet mooier en niet slechter dan Hof van Salland daadwerkelijk is. Patricia geeft aan dat Booking Boosters dit snapt, omdat ze dezelfde taal spreken. Booking Boosters heeft door hun specialisatie in de recreatie heel goed door waar Hof van Salland behoefte aan heeft.

“Het voldoen aan de verwachting van de gast wanneer je iets verkoopt, dat is heel erg belangrijk voor je gasttevredenheid. En dat moet je met de hele marketing wel kunnen bereiken, en daar moet je samen wel hetzelfde gevoel bij hebben.” - Patricia Smeets

De toekomst van Hof van Salland

Patricia benoemt dat ze bezig zijn met toekomstplannen waarbij automatiseren ook een rol speelt. Zo willen ze een eigen vakantiepark gasten app introduceren. Ze merken dat hier nu veel mogelijkheden liggen qua slagboom koppelingen, sloten, bestellingen voor de horeca, reserveringen maken, fietsverhuur en het upgraden van de reservering.

Bovendien zijn ze bezig met de bouw van hun nieuwe zwembad. Deze ruimte moet op korte termijn een plek worden waar je fijn wakker kunt worden, actief bezig kunt zijn maar toch in ultieme ontspanning. Er komt een extra ruimte voor een lekker ontbijt, sapje en echt goede koffie in een binnenplaats vol groen. Patricia geeft aan dat gasten hier de ruimte moeten krijgen om echt quality time te hebben.

Wanneer er gevraagd wordt naar hun visie op automatiseren geeft Patricia aan dat ze dit vooral zien op de manier hoe ze dit nu zelf al doen. Automatiseren moet iets zijn wat er standaard bij hoort, aldus Patricia. Hierbij noemt ze als voorbeeld dat een gast veel zelf zou moeten kunnen regelen middels een app waar automatische bedrijfsprocessen aan gekoppeld zijn. Maar hiernaast moet persoonlijk contact behouden worden, elkaar echt zien en leren kennen.

Ook benieuwd wat Booking Experts voor jou en jouw recreatiebedrijf kan betekenen? We komen graag vrijblijvend met je in contact!

Mis niets van Booking Experts en schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Beschermd door reCAPTCHA. Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.