← Alle artikelen

De impact van het coronavirus op de recreatiebranche: hoe ga je daar (online) mee om?

1565946823 906b0030 bewerkt
Lars
20 Mar '20
Het coronavirus is momenteel het gesprek van de dag en houdt ook de recreatiewereld in z’n greep. We krijgen veel vragen over de inzet van marketing, het huidige boekingsgedrag, annuleringen en advertentiebudgetten. In dit blog brengen we je op de hoogte van het boekingsgedrag en hoe je hier, juist nu, op in kunt spelen met online marketing.

Waarom je juist nu moet blijven investeren in marketing

Het actuele boekingsgedrag

De realiteit komt bij de meeste recreatiebedrijven hard aan, de statistieken tonen een terugval in het aantal reserveringen. Wanneer we deze cijfers vergelijken met vorig jaar zien we een daling van maar liefst 70%. Een kanttekening hierop is wel dat de meeste parken, met een gedegen inzet van online marketing, dit jaar eerder gepiekt hebben dan vorig jaar. We zagen een grote toename van boekingen in december en januari, waardoor we überhaupt al een kleine terugval konden verwachten. Dé trend is namelijk dat men eerder (vroegboek) én later (last-minute) boekt. Natuurlijk was het verschil in maart niet zo groot geweest als dat die nu is ten tijde van deze crisis.

Positieve noot; last-minute boekingen

Vakantieparken, veelal gelegen in bosrijke en rustig gelegen omgevingen, komen doorgaans iets beter door de strijd. We zien dat er bij deze parken nog een relatief aantal last-minute boekingen wordt gemaakt. Inwoners van stedelijke gebieden hechten juist nu waarde aan een vakantiehuis met veel ruimte en privacy, gelegen in een rustige omgeving. Parken spelen hierop in met het aanbieden van fietsverhuur, afhaal- en bezorgmaaltijden, strenge hygiënemaatregelen en eventueel een last-minute korting. Kanttekening: uiteraard slaat de crisis hard om zich heen en is dit slechts een positieve noot die op enkele recreatiebedrijven van toepassing is.

Start van het kampeerseizoen

Bij recreatiebedrijven met veelal kampeeraanbod zien we een afwachtende houding van gasten. Er komen veel vragen binnen over reeds gemaakte reserveringen voor het aanstaande seizoen. Hoe wordt er omgegaan met omboeken? Wat zijn de gevolgen van annuleren? Het aanbieden van vouchers, waarmee men een gemaakte reservering kosteloos kan omboeken, worden zeer goed ontvangen. Een voucher is een unieke code die een geldbedrag vertegenwoordigt, deze functionaliteit wordt aangeboden in het systeem van Booking Experts.

Veel kampeerbedrijven openen pas eind maart of begin april hun deuren, hoewel dit nu ook op losse schroeven is komen te staan. Het verloop van de crisis in de komende weken zal ook bij deze organisaties het boekingsgedrag gaan bepalen. De opening van het kampeerseizoen wordt hier en daar uitgesteld, maar staat nog steeds gepland.

Inzet van online marketing tijdens deze crisis

Het ligt voor de hand om je campagnes en marketing activiteiten nu volledig te pauzeren. Wij adviseren ondernemers echter om juist nu te blijven investeren in marketing! Wanneer je ervoor kiest om je marketing volledig te onderbreken, maakt dit de heropstart later veel zwaarder (zie ook dit artikel). Blijf daarom op een gepaste manier zichtbaar, zodat de opgebouwde relatie niet verloren gaat en men jou na de crisis wederom weet te bereiken. Zorg dat je niet uit het oog raakt van de (potentiële) gast!

Wat kun je op dit moment doen

  • Houd je website actueel en informeer mensen over het coronavirus en maatregelen. Plaats de veelgestelde vragen online om zo de druk bij de receptie te verlagen;
  • Blijf in contact met je gasten via social media en nieuwsbrieven;
  • Haal onzekerheden weg door het communiceren van omboekgaranties en/of vouchers;
  • Pas je communicatie aan op de doelgroep en de huidige situatie;
  • Blijf adverteren op social media en in Google Ads, maar wel met realistische budgetten. Verplaats budget van minder presterende campagnes naar campagnes die nog wel converteren;
  • Richt op de last-minute zoeker en boeker, of verleg juist de focus naar later dit jaar, afhankelijk van je bedrijf;
  • Optimaliseer je huidige campagnes. Hoe hebben je advertenties gepresteerd? Breng verbeteringen aan in je Google Ads campagnes, advertenties en extensies;
  • Zet nieuwe campagnes alvast klaar voor livegang;
  • Verbreed je focus naar website- en zoekmachine optimalisatie (SEO). Kijk kritisch naar bestaande landingspagina’s maar werk ook aan nieuwe content;
  • Hoe staat je aanbod gepresenteerd bij touroperators en affiliate partners?

Als recreatiebedrijf kun je niet meer om de gevolgen heen. Gebruik deze periode om online zichtbaar te zijn met realistische advertentiebudgetten en zorg voor voldoende communicatie met gasten om onzekerheden weg te halen.

Voor recreatiebedrijven in Nederland liggen er ook kansen. Plannen voor een zomervakantie in het buitenland kunnen door het coronavirus veranderen, waardoor men nu eerder zal kiezen voor een vakantie in eigen land. Wij volgen nauwlettend de ontwikkelingen omtrent het coronavirus en het online gedrag van de consument. Zorg dat je klaar bent om de boekingen te boosten zodra het zwaartepunt van de crisis voorbij is en men weer begint te boeken!

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Beschermd door reCAPTCHA. Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.