NL
Selecteer de gewenste taal
Nederlands
Home
Marketing
Marketing campagnes sturen op data en zoekgedrag

Marketing campagnes sturen op data en zoekgedrag

Lars
18 september 2023
Leestijd 6 min

Het online zoek- en boekgedrag in de recreatieve sector kent stormachtige ontwikkelingen. Dit proces werd al eerder ingezet, maar is in een stroomversnelling geraakt sinds COVID-19 begin 2020 optrad, begeleid door persconferenties als belangrijke momenten. De afgelopen jaren is des te meer duidelijk geworden dat het sturen op data en statistieken, ten opzichte van ‘onderbuikgevoel’ en aannames, belangrijker is dan ooit tevoren. Hoe zetten wij als online partner van tal van recreatieve organisaties data in om het resultaat te maximaliseren? We delen enkele belangrijke pilaren van onze ‘way of working’.

 

Intro Booking Boosters

 

Booking Boosters is in 2017 opgericht vanuit de behoefte van Booking Experts gebruikers. Bij de afname van het reserveringssysteem, een zoek & boek en desgewenst een website kwam al snel de wens om óók extra boekingen te generen via de eigen kanalen, hetgeen waar wij ons in specialiseren.

De kracht van Booking Boosters vloeit voort uit een combinatie van realtime inzicht in de statistieken en het planbord van vakantieparken, de inzet van een effectieve online marketingmix én op data gestuurde campagnes. Door de inzet van performance based marketing willen we vakantieparken, hotels, campings en resorts online ontzorgen. We stellen ons hierbij het doel om de omzet via de eigen kanalen te maximaliseren, juist ook buiten de populaire hoogseizoen weken.

Hoe we dit doen en van welke databronnen wij gebruikmaken? Lees hieronder de belangrijkste facetten.

 

Zoek & boek data (NL en DE)

 

In samenwerking met Booking Experts maken wij veel statistieken inzichtelijk, zowel voor de parken als voor onze marketeers. Een belangrijke pijler is het inzichtelijk maken van de zoek & boek data in dashboards.

Met deze zoek & boek data kunnen wij, bijvoorbeeld op basis van de laatste 7 dagen, zien:

  • Op welke aankomstdata men momenteel zoekt op de website
  • Hoe vaak bezoekers zoeken op een bepaalde aankomstdatum
  • Het aantal zoekopdrachten per maand van aankomst
  • Het aantal zoeksessies per dag
  • De zoektermen en verschillen per land (bijvoorbeeld Nederland vs Duitsland)

Door deze data kunnen wij bepaalde trends en signalen waarnemen. Nemen de zoekopdrachten gestaag toe voor de maand oktober? De hoogste tijd om campagnes voor de herfst/herfstvakantie op te starten! Zoekt men vooral naar periodes die dichtbij liggen? Dan spelen we hierop in met last minute campagnes via Social Ads en SEA.

Erg interessant aan deze data is dat we grote verschillen kunnen opmerken per park, wat we doorlopend benchmarken. Daar waar er bij bepaalde parken al wordt gezocht naar de kerstvakantie, zien we bij andere parken juist een last minute trend zoals in het onderstaande screenshot weergegeven.

 

Marketing

zoekopdrachten

Realtime inzicht in het planbord en de bezetting

 

Doordat wij, zeer bewust, enkel voor gebruikers werken van het geavanceerde reserveringssysteem van Booking Experts, hebben wij realtime toegang tot het planbord en de bezetting van de parken.

Een bijkomend voordeel is dat wij als marketeers nauw betrokken zijn bij de doorontwikkeling van het reserveringssysteem en het CMS. Dit doen we met een invalshoek vanuit de praktijk, als gebruiker en marketeer. Doordat we enkel voor recreatiebedrijven werken, en niet voor de autogarage op de hoek, kunnen we ons écht specialiseren en indenken in de recreant en ondernemer.

De uitgebreide statistieken module geeft ons dagelijks inzicht in de bezetting per type, accommodatie, land, kanalen, etc. Tevens kunnen we hier year to date de stand van zaken bekijken o.b.v. gerealiseerde huur/omzet, het aantal verblijven en bijvoorbeeld het aandeel eigen website boekingen t.o.v. touroperators.

 

statistieken boosters

De statistieken per park exporteren wij naar dashboards, waar we kunnen benchmarken met soortgelijke organisaties. Hierdoor kunnen we afwijkingen in bezetting, performance én advertentiebudgetten tijdig signaleren. Hierover hieronder meer…

 

Rapporteren en signaleren middels dashboards

 

Dagelijks maken wij intensief gebruik van tientallen dashboards om onze campagnes en werkzaamheden op (bij) te sturen. Middels verschillende connecties, zoals Google Ads, Facebook Ads, Booking Experts, Zoek & Boek data en Google Analytics, maken we data inzichtelijk en overzichtelijk. Dit doen we op basis van de resultaten, maar ook op basis van een forecast. Hiervoor gebruiken we zoek & boek data uit het verleden, maar bijvoorbeeld ook de reserveringsdistributie van Booking Experts.

Door per park, maar ook globaal, data samen te voegen kunnen we vroegtijdig kansen en bedreigingen signaleren en datagestuurde campagnes inzetten. Enkele vraagstukken die wij ons continu stellen zijn bijvoorbeeld:

  • Wat zijn afgelopen week de advertentiekosten geweest, en hoeveel omzet heeft dit opgebracht?
  • Is het ratio (kosten/opbrengst verhouding) naar wens, of wijkt dit af van het gemiddelde én van andere vakantieparken?
  • Hoe verhouden de advertentiekosten zich ten opzichte van de bezetting de komende weken?
  • Sluiten de huidige campagnes aan bij het huidige zoekgedrag van de consument?
  • Sluit het huidige advertentiebudget aan bij het aantal zoekopdrachten en het aantal boekingen?

Uitgebreid dashboard voor vakantieparken Naast de dashboards voor intern gebruik, maken wij de data ook inzichtelijk voor onze klanten. Middels overzichtelijke en realtime dashboards hebben recreatieondernemers ten alle tijden toegang tot hun eigen dashboard. Deze dashboards kunnen naar wens worden ingevuld, van eenvoudig tot zeer uitgebreid. Wij maken hier de advertentiekosten t.o.v. de online opbrengst inzichtelijk en spitsen dit toe voor Google, Bing en Social Ads.

Parken die werken met jaarlijkse doelstellingen, bijvoorbeeld per type, kunnen desgewenst gebruik maken van een uitbreiding op het dashboard. Zodoende kunnen we gedurende het jaar inzichtelijk maken wat de voortgang is per type, hoe dit zich verhoudt tot de doelstelling én of dit in lijn is. Gedurende het jaar kan er vervolgens gestuurd worden per type met campagnes, content en prijsstellingen in Booking Experts.

 

marketings dashboard

marketing dashboard 2

Flexibel inzetten van marketingbudgetten gedurende het jaar

 

Door niet te sturen op aannames en rapportages van weken oud, maar juist op realtime data en statistieken, kunnen we het maximale uit onze campagnes halen. Minstens zo belangrijk is om vervolgens de beschikking te hebben over een flexibel marketingbudget, zodat we niet beperkt worden in budget wanneer het er écht toe doet.

De afgelopen jaren vergde veel van de recreatieondernemers, maar ook van onze marketeers. Zoek & boek gedrag heeft nog nooit eerder zo gefluctueerd en zelfs de persconferenties van Mark Rutte en Hugo de Jonge zorgden voor grote verschillen in zoekgedrag én intenties. Het waren letterlijk startseinen of afhakers voor vakantiegangers. Dit zorgde er ook voor dat er periodes waren waarin campagnes flink terug gingen in budget óf juist flink werden opgeschaald. Juist op de momenten dat men weer ging boeken moesten parken zichtbaar zijn, om niet de boot te missen.

Wat gaat er volgend jaar gebeuren, is de vraag die nu speelt bij veel ondernemers. De inzet van verschillende databronnen zal weer immens belangrijk zijn om het gedrag te volgen, evenals de inzet van een brede marketingmix. We zullen actief moeten acteren middels onder andere Social Ads campagnes, maar ook reactief aanwezig moeten zijn met SEO en SEA. Wat de trends ook zullen zijn, wij zijn er klaar voor!

Wil je eens sparren of heb je vragen omtrent bovenstaande? Voel je vrij om mij te contacten via lars@bookingboosters.nl!

Related content

You might be interested

Samenwerken en kennis delen: Dit was Embrace 2024

Wauw, het zit er weer op: Embrace Growth 2024. En wat was het fantastisch! Ruim 250 recreatieprofessionals verzamelden...

Leestijd 2 min

5 Tips om efficiënter te werken met kostenposten

Kostenposten zijn een mooie manier van ‘Upselling’ en bieden je als recreatiebedrijf de mogelijkheid om je winst te...

Leestijd 3 min