NL
Selecteer de gewenste taal
Nederlands
Home
Marketing
Het moderne prijsbeleid

Het moderne prijsbeleid

Wietze
18 september 2023
Leestijd 4 min

Hoe ga je om met je prijsbeleid? Heb je de prijzen voor het nieuwe seizoen al gecommuniceerd en kunnen gasten al daadwerkelijk boeken? Of hik je er tegenaan om de prijzen voor het nieuwe jaar live te zetten omdat het veel werk kost?

 

Timing

 

Er is sinds een aantal jaren een trend gaande dat campings en vakantieparken hun prijzen steeds eerder communiceren en daarmee ook boekbaar zijn voor het nieuwe jaar. We krijgen vaak de opmerking dat je daarmee je vaste gasten tegen het verkeerde been schopt, die moeten namelijk steeds eerder beslissen of ze ‘hun’ plekje of object weer willen boeken. Maar kunnen ze wel vrij krijgen, en hoe zit het met de betaling? Dit biedt natuurlijk ook kansen voor een natuurlijk verloop en een continue aanwas aan nieuwe gasten.

Doordat je gasten eerder laat boeken creëer je een vorm van urgentie en kan je deze gastgroep een bepaald voordeel geven in de vorm van een vroegboekkorting. Hoe langer men wacht hoe groter de kans is dat de prijzen omhoog schieten. Dit fenomeen gebeurt al jaren in de vliegtuigindustrie, maar wordt steeds meer toegepast bij vakantieverblijven.

 

Eenvoud

 

Je prijzen staan dus niet vast voor een heel jaar, maar worden continu aangepast op basis van vraag en aanbod, dynamisch dus.

Het is vrij eenvoudig om je prijzen voor het nieuwe jaar te bepalen. Dit is een kwestie van de prijslijst van het huidige jaar naar het nieuwe jaar kopiëren, eventueel met een indexatie. Op deze manier kun je binnen 5 minuten de prijzen voor het nieuwe jaar live hebben staan. Heb je prijzen voor Hemelvaart die afwijkend zijn, deze worden netjes op de juiste data in het nieuwe jaar gezet. Zorg er in ieder geval voor dat je de prijzen voor de start van het hoogseizoen klaar en live hebt.

 

Flexibele aankomst en vertrek

 

We zien nog te vaak dat bedrijven een klassieke midweek, weekend en week aanbieden, waarbij het niet mogelijk is om 2 nachten te verblijven van bijvoorbeeld dinsdag tot en met donderdag. Gasten zijn bereid te betalen voor flexibiliteit en gasten die korter verblijven geven doorgaans ook meer geld uit op het park. Je prijzen zijn de basis (eventueel aangevuld met extra’s) voor het totaal wat de gast betaald, het is daarom van belang je prijzen overzichtelijk te houden en met nacht prijzen te werken. Je kunt natuurlijk gasten belonen die langer blijven, de gemiddelde nachtprijs wordt dan steeds voordeliger. De gast anno nu zoekt en boekt al lang niet meer de traditionele verblijfsduren, zoals maandag-vrijdag en vrijdag-maandag. Zo zien we een groeiende interesse naar aankomsten op de zaterdag, een verblijf van vrijdag tot zondag met een late checkout en bijvoorbeeld een lang weekend van donderdag tot zondag. Ben je bang voor gaten in je planbord wanneer de gast bijvoorbeeld op zondag kan uitchecken? Dan kun je ervoor kiezen om voor vrijdag-zondag dezelfde prijs te hanteren als vrijdag-maandag. Hierdoor bied je de gast namelijk wél de mogelijkheid om van vrijdag tot zondag te verblijven (eventueel met een late checkout), in plaats van te verplichten tot maandag te verblijven. Als klap op de vuurpijl ben je ook nog eens zichtbaar bij al je aangesloten touroperators wanneer een bezoeker daar zoekt naar een datum die afwijkt van ‘traditionele data’.

 

Ontwikkelingen

 

Om tijd te besparen en snel te kunnen schakelen wil je idealiter op één plek je prijzen aanpassen en kunnen verwerken. Op zeer korte termijn lanceren wij onze Master Rates, waarbij je slechts één prijslijst hoeft te maken en te onderhouden. Hoe werkt dit dan precies? De Master Rate (basis prijslijst) kan worden gekoppeld aan alle object types die je verhuurt, bijvoorbeeld Chalet A is plus 10% en Chalet B is plus 20%. Wanneer je de Master Rate aanpast worden alle afgeleide prijslijsten opnieuw geïndexeerd en hoef je nooit meer alle prijslijsten langs. Door deze ontwikkelingen kun je eenvoudig Yield & Revenue management toepassen. De volgende stap is dat Revenue Management pakketten gekoppeld worden en suggesties gaan doen voor een prijsverhoging en verlaging.

 

Altijd ‘boekbaar’

 

We gaan er naar toe dat je altijd boekbaar zult zijn, tenzij je bepaalde periodes dichtzet. We weten immers nu al dat tweede kerstdag in 2022 op maandag 26 valt, waarbij we rekening houden met de prijzen die gelden op deze feestdag.

Hoe is jouw visie op prijzen?

Related content

You might be interested

Samenwerken en kennis delen: Dit was Embrace 2024

Wauw, het zit er weer op: Embrace Growth 2024. En wat was het fantastisch! Ruim 250 recreatieprofessionals verzamelden...

Leestijd 2 min

5 Tips om efficiënter te werken met kostenposten

Kostenposten zijn een mooie manier van ‘Upselling’ en bieden je als recreatiebedrijf de mogelijkheid om je winst te...

Leestijd 3 min