← Alle artikelen

Hoe speel je in op het dynamisch verblijf van de hedendaagse recreant?

1565946884 906b0115 2 bewerkt
Nikki
20 Jan '20
Het is voor de hedendaagse recreant steeds belangrijker om een dynamisch verblijf te kunnen reserveren en daarmee niet gebonden te zijn aan vaste aankomst- en vertrekdagen. Uit onderzoek blijkt dat het loont om af te wijken van de traditionele weken, midweken en weekendperiodes. Hoe kom jij als vakantiepark tegemoet aan de steeds flexibelere wens van de gast?

Voordelen van flexibiliteit

Wij zien deze nieuwe ontwikkeling als groot voordeel voor jou als ondernemer. Door je vaste periodes los te laten, beantwoord je de wens van de gast die soms maar één nachtje wil boeken en niet een heel weekend. Ook kun je door de flexibiliteit sneller inspringen als de bezetting voor- of achterloopt: maak een dynamisch verblijf mogelijk door een aankomstdag toe te voegen of laat gasten slechts één of twee nachten verblijven.

  • Deze dynamiek biedt ook andere grote kansen, zoals het bijsturen op de piekbelasting van jouw vakantiepark.
  • De druk op de operationele diensten zoals de schoonmaak wordt verspreid, waardoor een betere kwaliteit geboden kan worden.
  • Gasten die voor een kortere periode verblijven, zijn vaak bereid om dagelijks een hoger bedrag uit te geven bij de horeca en andere faciliteiten op jouw vakantiepark.

Vernieuwde visie

Deze trend vraagt om een kritische blik op je prijsbeleid en bijbehorende keuzes, bijvoorbeeld het aanbieden van nachtprijzen, dynamic pricing en prijsdifferentiatie bij langere verblijven.

Een nieuwe prijsstructuur is prettig voor jou en je medewerkers: geen ingewikkelde periodes, afwijkende tarieven en tientallen arrangementen. Ook voor de recreant is deze structuur prettig. Je kunt inspelen op de wens van de gast. De gast hoeft niet langer af te wijken van zijn wensen waardoor dit de keuze voor een verblijf vergemakkelijkt.

Basisprijzen

Wij adviseren om in ieder geval met nachtprijzen te werken, ook al communiceer je deze niet direct in de zoek & boek. Je bent hierdoor - bij een mindere bezetting - wél in staat om direct in te spelen op de actualiteit, door bijvoorbeeld kortere verblijfsperiodes aan te bieden met een prijsberekening op basis van de nachtprijzen. Dit kun je binnen jouw reserveringssysteem eenvoudig doen door vinkjes aan en uit te zetten voor één of alle types tegelijkertijd.

Naast nachtprijzen wil je misschien de vaste periodes aanbieden zoals je altijd gedaan hebt, bijvoorbeeld voor een verblijf van maandag t/m vrijdag, vrijdag t/m maandag, maandag t/m maandag en vrijdag t/m vrijdag. Extra prijzen invoeren is niet nodig, want de prijzen kunnen berekend worden op basis van de nachtprijzen.

Wil je de gast juist sturen naar de voor jou gunstige periodes, bijvoorbeeld voor je bezetting of schoonmaak? Dan kun je aparte, voordelige tarieven instellen voor deze verblijfsduur of data. Interessant voor jou én voor de gast!

Verhouding tot andere types

Je houdt jouw prijsbeleid het meest praktisch door één verhouding in de prijsstructuur te hanteren tussen de prijzen van de verschillende types.

  • Als voorbeeld gebruiken we de Comfort Lodge 2 personen, aangezien bij dit type de laagste nachtprijs gehanteerd wordt.
  • Bij het daarop volgende type, de Comfort Lodge 4 personen, hanteer je een prijs van 125 % ten opzichte van de Comfort Lodge 2 personen.
  • Bij het daarop volgende type, de Comfort Lodge 6 personen, hanteer je een prijs van 150 % ten opzichte van de Comfort Lodge 2 personen.

Als je gedurende het seizoen toch een andere prijskoers wil uitzetten, dan pas je alleen de prijs van het basistype aan. Deze prijslijst kopieer je vervolgens (met de gewenste indexatie: procentueel of een vast bedrag) naar de andere types. Hierdoor hoef je niet alle types handmatig aan te passen.

Acties en arrangementen

Soms wil je een bepaalde verblijfsperiode (of verblijfsduur) stimuleren. Dit kun je - naast te werken met voordelige periodes zoals hierboven beschreven - ook doen aan de hand van acties en arrangementen.

Het is aan te raden om standaard te werken met een vroegboek- en lastminute korting. Het liefst wil je dat gasten vroeg boeken, bijvoorbeeld meer dan 9 maanden voor het verblijf. Je stimuleert dit met een vroegboekkorting.

Uiteraard wil je ook de laatste vrije plekjes gevuld hebben en daarvoor gebruik je de lastminute korting, bijvoorbeeld bij aankomst binnen één week.

Met arrangementen trek je de vaste gasten die elk jaar zorgen voor vaste inkomsten door hun verblijf wat langer dan 21 nachten duurt. Daarnaast gebruik je arrangementen met het doel om jouw potentiële gasten te prikkelen voor een verblijf met een leuke extra, zoals een lunch in de brasserie, gratis fietsverhuur of een welkomstpakket met lokale lekkernijen.

Beloon de trouwe gast

Laten we vooral de loyale gast niet vergeten. Sommigen komen al sinds jaar en dag op jouw vakantiepark. Juist deze mensen verdienen een beloning, bijvoorbeeld een speciale korting. Dit kun je doen door de korting te vergrendelen met een couponcode. Het verzenden van een dergelijke code kun je volledig automatiseren.

Meer weten? Neem contact met ons op ☕️

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Beschermd door reCAPTCHA. Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.