NL
Selecteer de gewenste taal
Nederlands
Home
Product
Stijgende energiekosten⚡ Zo kun je er mee omgaan! ⤵️

Stijgende energiekosten⚡ Zo kun je er mee omgaan! ⤵️

Moniek
15 september 2023
Leestijd 3 min

De energiekosten zijn in de afgelopen tijd flink gestegen. Ook bedrijven in de recreatieve sector komen hiermee in aanraking. We geven je een aantal opties om de stijgende energiekosten (deels) te kunnen ondervangen.📈

 

1️⃣ Neem je prijsbeleid onder de loep

 

De prijs aan de pomp⛽, gas en elektra, maar ook de prijzen in de supermarkt🛒… Alles wordt duurder. Je kunt ervoor kiezen je nachtprijs met een indexatie of enkele euro’s te verhogen, zodat je de stijgende kosten slim weet door te berekenen aan je gast. Je kunt je prijzen in Booking Experts in een handomdraai aanpassen door je factor per type te verhogen of een indexatie per periode toe te passen, dus let’s go!🚀

 

2️⃣ Voeg de kostenpost ‘Energiekosten’ toe

 

Al van factuur weergave regels gehoord? Daar liggen kansen! Je kunt kostenposten namelijk samenvoegen op één factuurregel. Hiermee kun je kostenposten gebundeld weergeven op de factuur aan de gast, maar gescheiden houden in de backoffice. Tip: Maak een verplichte kostenpost ‘Energiekosten’ aan en verwerk deze onder de factuurregel ‘Huur’ of 'Servicekosten'. Je rekent bijvoorbeeld 2 euro per reservering, waardoor je extra omzet maakt. Hier kun je bijvoorbeeld de stijgende energiekosten mee betalen.😉 Let op: je dient bij dit voorbeeld wel rekening te houden met de instellingen van de kanalen. Stel deze kostenpost bijvoorbeeld enkel in voor reserveringen via je eigen website en backoffice.

 

Voorbeeld energiekosten

3️⃣ Voeg een losse kostenpost toe

 

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de kostenpost op de factuur te tonen en deze niet onder een factuur weergave regel te verwerken. Voeg een kostenpost toe en kies ervoor of men deze verplicht moet afnemen of dat je je gast de keuze geeft deze kostenpost bij te boeken in de Zoek & Boek en/of de Mijn omgeving. Indien je voor 2022 al veel reserveringen hebt ontvangen, kun je ervoor kiezen gasten een auto e-mail te sturen met een link naar de Mijn Omgeving. Je zou op een creatieve manier de gasten kunnen vragen om de kostenpost bij te boeken. Indien gasten deze kostenpost dan bijboeken, kun je hen op een leuke manier belonen bij aankomst door een geautomatiseerde taak voor jullie team in te plannen. Beloon de gast bijvoorbeeld met een reep chocolade en een kaartje.🍫

Kunnen kampeergasten op jullie park een stroomupgrade bijboeken? Je kunt ervoor kiezen prijs van deze kostenpost in een bepaalde periode te verhogen.

 

4️⃣ Huiseigenaren

 

Zijn huiseigenaren zelf verantwoordelijk voor de energierekening? Dan kun je hen tegemoet komen door met een van de bovenstaande opties werken. Voeg je een extra kostenpost toe, dan kun je ervoor kiezen deze 100% toe te wijzen aan de eigenaar. Uiteraard kun je er ook voor kiezen hier een kleiner deel van af te staan aan de eigenaar, zodat ook de kosten voor faciliteiten (deels) worden gedekt.😊

Ga je hiermee aan de slag en heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

P.s. door gebruik te maken van de diensten van onze energiepartners zoals I.C.Y. bespaar je ook op je energiekosten en krijg je meer inzicht in je energiegebruik. Maureen schreef hier een interessante blog over. Extra makkelijk: I.C.Y. heeft een app in onze App Store!

Related content

You might be interested

Haal alles uit je PMS met onze thematrainigen.

Heb je een vraag over Booking Experts? Dan komt deze terecht bij het Customer Success Team. Door deze vragen te...

Leestijd 2 min

Samenwerken en kennis delen: Dit was Embrace 2024

Wauw, het zit er weer op: Embrace Growth 2024. En wat was het fantastisch! Ruim 250 recreatieprofessionals verzamelden...

Leestijd 2 min