← Alle artikelen

Twijfelen, overstappen, en dan?!

1565946884 906b0115 2 bewerkt
Nikki
30 Nov '20
In dit artikel vertel ik meer over het maken van de overstap naar een nieuw reserveringssysteem en welke gedachten daarmee gepaard gaan.

Keuze stress!

Help! Ik ben het zat om weer nieuwe grootboeken aan te maken voor het nieuwe jaar, ik wil geen downtime meer en ik wil dat nieuwe medewerkers ook snel in het reserveringssysteem kunnen werken. De redenen om over te stappen zijn vaak vrij duidelijk, je wilt minder handmatige acties uitvoeren. Je voelt je 🙁 of zelfs 😤…

De redenen om voor een specifiek nieuw systeem te kiezen, zijn een stuk moeilijker te geven. Mijn advies: laat je goed informeren door alle aanbieders in de markt. 🤓 Kijk waar jij het beste gevoel bij hebt en raadpleeg referenties. Wie kan jou nou beter een eerlijk beeld geven, als collega’s uit de recreatiemarkt?

Ik heb er geen tijd voor.

Fabel! 🕚 Je bent misschien al eens overgestapt naar een nieuw reserveringssysteem en dat heeft je maanden tijd gekost. Dit is echter niet vanzelfsprekend. Ja, je bent ontzettend druk. Ja, je hebt een bizar seizoen gehad met weinig krachten. Maar ook jij kan jouw tijd managen en ervoor zorgen dat een overstap een succes wordt!

Daar heb je natuurlijk wel handvatten bij nodig, zoals een begeleidingstraject. Met een duidelijke uitleg, een checklist waardoor je niets vergeet en hulptroepen die jou altijd verder kunnen helpen. 🏎

Maak één medewerker verantwoordelijk voor het hele traject. Die medewerker hoeft uiteraard niet alles uit te voeren, maar hij/zij is wel helemaal op de hoogte van het nieuwe systeem. Bij voorkeur is dit daarom een medewerker die fulltime werkt (of bereikbaar is). Op basis van de checklist kan deze verantwoordelijke taken delegeren aan een aantal andere collega’s. Probeer elke dag minstens één uur vrij te maken voor het nieuwe systeem. Zo leer je het systeem kennen en blijft de kennis paraat.

En met je nieuwe systeem ga je tijd overhouden 🚀, tijd die je voor andere dingen kunt inzetten!

Wat moet ik doen?

Tja… Dan heb je de keuze gemaakt en is de basis ingericht… En opeens ben je het overzicht kwijt, je snapt het niet meer, een totale blackout! In dat geval → geen paniek! Vraag de helpdesk van je nieuwe systeem om hulp. Plan samen een extra training in of vraag ze om met je mee te kijken. 👀

Hoe staat het ervoor? Wat mis je? Wat kan afgevinkt worden in de checklist? Werk samen de checklist bij en maak daardoor een nieuw overzicht. Zo komt jouw rust ook weer terug. ✅ Daardoor kan je met een frisse blik verder met de inrichting, of ben je misschien zelfs al zo ver dat je alleen nog de puntjes op de I moet zetten? 👌🏻

Staat alles wel goed?

Eng! Want staat alles wel goed? Vergeten we niets? En nu?! Checken checken checken.

Ja, het is doodeng! Vertrouw op jezelf en als alles klopt, dan klopt het vaak ook. 😉 Achteraf kan je altijd wijzigingen doorvoeren in het geval je iets toch anders wil hebben. Het gaat erom dat de basis goed staat: klopt je beschikbaarheid en staan de prijzen goed? Dan is live gaan zeker aan te raden. Je gaat dan namelijk echt werken in het systeem en juist dan kom je erachter of alles naar wens is.

En dan sta je er alleen voor…

Nee! Zeker niet. Ook na live gaan heb je goede begeleiding nodig. Zoals hierboven al staat, ga je dan pas écht met het reserveringssysteem werken. In de meeste gevallen ben je in het begin zoekende, dus heel belangrijk: vraag hulp. Laat je adviseren! 🦸

Het mooiste is dat je direct, met deze hulp, zelf de aanpassingen kunt doen. Hierdoor leer je het systeem helemaal kennen. Als het goed is staat een team aan specialisten van het nieuwe systeem klaar om je te helpen. 🔝

Meer informatie? ➡️ support@bookingexperts.nl 📩

Mis niets van Booking Experts en schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Beschermd door reCAPTCHA. Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.