← Alle artikelen

Wat je als recreatieondernemer kunt leren van het faillissement van Thomas Cook

1565946884 906b0115 2 bewerkt
Nikki
24 Sep '19
In navolging van OAD, is touroperator Thomas Cook failliet verklaard. Niet alleen reizigers zijn gedupeerd. Ook voor samenwerkende vakantieparken en hotels breken onzekere tijden aan. Krijg je wel je geld terug bij een faillissement van een touroperator?
1570006177 thomascookc1be4884 79b4 4813 aee4 1eb891f59417

Werk je met externe kanalen, dan maak je met de touroperator afspraken over de commissies, het aanbod en het innen van betalingen. Touroperators willen vaak zelf gelden incasseren, omdat ze het daarmee voor de vakantieparken ‘eenvoudig’ maken. Je hoeft dan zelf namelijk niet achter je geld aan te gaan. Maar is dit wel verstandig? Nee, want:

  • Je krijgt vaak pas geld als de gast vertrokken is;
  • Je hebt geen controle over het geld als de gast annuleert;
  • Bij calamiteiten beschik je niet over jouw geld. 

Zelf incasseren

Mijn advies aan vakantieparken: incasseer je eigen geld! Grote kans dat je nu denkt: 'Pfoe, wat een werk, zelf het geld innen.' Niets is minder waar. Je kunt dit volledig automatisch laten verlopen via je reserveringssysteem. Een goed reserveringssysteem helpt je om geld vooraf te incasseren door direct bij de reserveringsbevestiging een betaallink te versturen. Als de gast een betaling doet, dan wordt dit automatisch verwerkt in het reserveringssysteem. Verstrijkt een betaaltermijn zonder betaling? Dan krijg je een melding, zodat je, volledig geautomatiseerd, actie kunt ondernemen zoals het versturen van een herinnering waardoor je alsnog het geld voor aankomst ontvangt. 

Versterk je positie

Het samenwerken met touroperators is zeker aan te raden. Een touroperator beschikt over een ontzettend groot bereik. Jouw aanbod bij de touroperator vergroot je bezetting en je naamsbekendheid. Door zelf het beheer te hebben over jouw gelden, verkrijg je als organisatie een sterke financiële positie. 

Kies zelf een betaalregeling per kanaal

Stel per kanaal de gewenste betalingsregeling in, bijvoorbeeld een betalingsregeling voor online reserveren, voor Booking.com en voor Expedia. Je kiest welk bedrag aanbetaald mag worden en binnen welke termijn(en) de factuur betaald moet worden. Zo houd je ook op deze manier grip op jouw betalingen. 

Ons advies: In zoveel mogelijk zelf het geld bij je gast, ook als zij boeken via een touroperator, zodat jij zelf de beschikking houdt over jouw geld. Ook als een touroperator failliet gaat.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Beschermd door reCAPTCHA. Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.