NL
Selecteer de gewenste taal
Nederlands
Home
Product
Weet wat gasten over jou zeggen met een eigen beoordelingsformulier

Weet wat gasten over jou zeggen met een eigen beoordelingsformulier

Moniek
15 september 2023
Leestijd 3 min

Gasten zijn over het algemeen digitaal oprecht. Als vakantiepark wil je dat gasten hun verblijf beoordelen. Hierbij wil jij weten hoe zij onderdelen als ontvangst, accommodatie, voorzieningen en hygiëne ervaren hebben, zodat je daarop gericht kunt bijsturen. Een negatieve beoordeling op een onderdeel is niet leuk, maar je kunt dit als opbouwend zien. Het is aan jou om deze feedback op te pakken als leidraad voor verbeteringen. Wil je graag dat zoveel mogelijk gasten een beoordeling achterlaten? Wij leggen je uit hoe je een eigen beoordelingsformulier maakt gericht op jouw vakantiepark.

 

 

Maak je ‘eigen’ beoordelingsformulier

 

Er zijn verschillende platformen waar je beoordelingen op kunt verzamelen. Vaak zijn dit algemene beoordelingen waar je zelf geen controle over hebt. Het ‘gevaar’ van zo een platform is dat de bezoeker hiervoor jouw website verlaat en je hem of haar vanuit daar weer naar je website moet zien te brengen.

Door zelf een eigen beoordelingsformulier te maken, kun je elk onderdeel meenemen dat voor jouw vakantiepark van belang is. Bevindt je organisatie zich in de stad? Stel dan geen vragen over de natuur. Voor elke gast kan een ander onderdeel van belang zijn. Voor bijvoorbeeld een gezin met kinderen is een speeltuin, leuk animatieteam of zwembad met glijbanen van belang.

Kan een beoordelingsformulier via je reserveringssysteem verstuurd worden? Dan is de beoordeling gekoppeld aan de gast, waardoor je bij een volgend verblijf hierop kunt inspelen. Je kunt ervoor kiezen beoordelingen van gasten automatisch op je website te tonen. Natuurlijk kun je vooraf controleren welke je wel en niet wil tonen.

 

Beoordelingen zichtbaar

5 tips voor de opbouw van je beoordelingsformulier

 

Tip 1 - Vertaal het beoordelingsformulier

Leg in elke taal uit hoe het formulier werkt. Je verwelkomt ongetwijfeld gasten uit verschillende landen. Het is daarom van groot belang dat elke gast begrijpt hoe hij of zij feedback kan geven.

Tip 2 - Maak een inleiding

Is een score van 1 punt hoog of juist laag? In Nederland is 1 punt slecht, maar in Duitsland is dit juist goed. Leg dit daarom uit. Geef daarnaast aan waarvoor je de beoordeling zult gebruiken en bedank de gast.

Tip 3 - Gebruik een combinatie van beoordelingen

Je hebt beoordelingen zoals een schaal van 1 t/m 10, ja/nee en open vragen. Wij adviseren een combinatie. Een beoordeling van 1 t/m 10 is overzichtelijk voor je statistieken. Echter wil je ook dat de gast zijn of haar ervaring kan toelichten. Daarvoor gebruik je open vragen.

Tip 4 - Licht één antwoord per beoordeling uit op je website

Lange beoordelingen worden niet snel gelezen door potentiële gasten. Je kunt daarom het beste één antwoord per beoordeling uitlichten. Dit kan een algemene vraag zijn, zoals:‘Wat vond u het beste aan het verblijf?’. Specifieke vragen op de onderdelen gebruik je intern om zo jouw kwaliteit te verbeteren.

Tip 5 - Maak het beoordelingsformulier niet te lang

Geef van te voren aan hoe lang het duurt om een beoordeling in te vullen. Gasten zijn sneller geneigd een beoordeling te starten als zij weten dat het maar 1 minuut van hun tijd kost.

 

Beoordelingsformulier

Statistieken

 

Evalueer eens per week, twee weken of per maand de beoordelingen die je hebt ontvangen. Het reserveringssysteem houdt je op de hoogte van alle beoordelingen door een automatische wekelijkse e-mail. Ontdek over welke onderdelen minder goede beoordelingen binnenkomen en verbeter deze. De volgende maand zie je gelijk of je acties voor verbeteringen hebben gezorgd. Beoordelingen zorgen ervoor dat je scherp blijft en helpen met de optimalisatie van je vakantiepark.

 

statistieken

Heb je vragen of wil je meer weten over hoe je een goed beoordelingsformulier maakt? Neem dan contact met mij of een van mijn collega’s op!

Related content

You might be interested

Haal alles uit je PMS met onze thematrainigen.

Heb je een vraag over Booking Experts? Dan komt deze terecht bij het Customer Success Team. Door deze vragen te...

Leestijd 2 min

Samenwerken en kennis delen: Dit was Embrace 2024

Wauw, het zit er weer op: Embrace Growth 2024. En wat was het fantastisch! Ruim 250 recreatieprofessionals verzamelden...

Leestijd 2 min