← Alle artikelen

Weet wat gasten over jou zeggen met een eigen beoordelingsformulier

1565947133 906b0331 bewerkt
Sandra
21 Jul '20
Gasten zijn over het algemeen digitaal oprecht. Als vakantiepark wil je dat gasten hun verblijf beoordelen. Hierbij wil jij weten hoe zij bepaalde onderdelen ervaren hebben, zodat je daarop gericht kunt bijsturen. Deze onderdelen zijn bijvoorbeeld: ontvangst, accommodatie, voorzieningen en hygiëne. Een negatieve beoordeling op een onderdeel is niet leuk, maar je kunt dit als opbouwend zien. Het is aan jou om deze feedback op te pakken als leidraad voor verbeteringen. Wil je graag dat zoveel mogelijk gasten een beoordeling achterlaten? Wij leggen je uit hoe je een eigen beoordelingsformulier maakt gericht op jouw vakantiepark.
1595328914 actie auto avontuur bagage 386009

Maak je ‘eigen’ beoordelingsformulier

Maak een eigen beoordelingsformulier gericht op jouw park. Er zijn verschillende platformen waar je beoordelingen op kunt verzamelen. Vaak zijn dit algemene beoordelingen waar je zelf geen controle over hebt. Het ‘gevaar’ van zo een platform is dat de bezoeker hiervoor jouw website verlaat en je hem of haar vanuit daar weer naar je website moet zien te brengen.

Door zelf een eigen beoordelingsformulier te maken, kun je elk onderdeel meenemen dat voor jouw vakantiepark van belang is. Heb je bijvoorbeeld geen voorzieningen voor kinderen? Vraag hier dan ook niet naar. Bevindt je organisatie zich in de stad? Stel dan geen vragen over de natuur. Voor elke gast kan een ander onderdeel van belang zijn. Voor een gezin met kinderen is een speeltuin, leuk animatieteam of zwembad met glijbanen van belang. Voor een stel dat rust zoekt kan een natuurlijke omgeving een pré zijn.

Wanneer een beoordelingsformulier via je reserveringssysteem verstuurd kan worden, dan kun je eenvoudiger op de beoordeling inspelen. De beoordeling is gekoppeld aan de gast, waardoor je bij een volgend verblijf hierop kunt inspelen. Je kunt ervoor kiezen beoordelingen van gasten automatisch op je website te tonen. Natuurlijk kun je vooraf controleren welke je wel en niet wil tonen.

5 tips voor de opbouw van je beoordelingsformulier

Tip 1 - Vertaal het beoordelingsformulier en leg in elke taal uit hoe het formulier werkt. Je verwelkomt ongetwijfeld gasten uit verschillende landen. Het is daarom van groot belang dat elke gast begrijpt hoe hij of zij feedback kan geven.

Tip 2 - Maak een inleiding voor je beoordelingsformulier. Is een score van 1 punt hoog of juist laag? In Nederland is 1 punt slecht, maar in Duitsland is dit juist goed. Leg dit daarom uit. Geef daarnaast aan waarvoor je de beoordeling zult gebruiken en bedank de gast.

Tip 3 - Er zijn verschillende manieren om beoordelingen te geven. Je hebt ratings, oftewel een beoordeling op een schaal van 1 t/m 10. Ook kun je open vragen stellen of ja/nee vragen stellen. Wij adviseren een combinatie. Een rating van 1 t/m 10 is duidelijk en makkelijk voor je statistieken over de beoordelingen. Echter wil je ook dat de gast zijn of haar ervaring kan toelichten. Daarvoor gebruik je open vragen, zodat je extra informatie krijgt over het verblijf.

Tip 4 - Lange beoordelingen worden niet snel gelezen door potentiële gasten. Je kunt daarom het beste één antwoord per beoordeling uitlichten op je website. Het beste is om een algemene vraag uit te lichten, zoals: ‘Wat waren de pluspunten aan je verblijf?’ of ‘Wat vond je het beste aan het verblijf?’. Specifieke vragen op de onderdelen gebruik je intern om zo jouw kwaliteit te verbeteren. Voorbeelden van specifieke vragen zijn:

‘Hoe heeft u de ontvangst ervaren?’

‘Wat vond u van de voorzieningen op het vakantiepark?’

‘Hoe vond u de kwaliteit van de schoonmaak?’

‘Waar kunnen wij ons in verbeteren?’

‘Komt u nog een keer bij ons verblijven?’

Tip 5 - Geef van te voren aan hoe lang het duurt om een beoordeling in te vullen. Gasten zijn sneller geneigd een beoordeling te starten als zij weten dat het maar 1 minuut van hun tijd kost. Maak het beoordelingsformulier daarom niet te lang.

Statistieken

Evalueer eens per week, twee weken of per maand de beoordelingen die je hebt ontvangen. Het reserveringssysteem houdt je op de hoogte van alle beoordelingen door een automatische wekelijkse e-mail. Wijkt een beoordeling af? Dan kun je hier direct op inspringen. Ontdek over welke onderdelen minder goede beoordelingen binnenkomen en verbeter deze. De volgende maand zie je gelijk of je acties voor verbeteringen hebben gezorgd. Beoordelingen zorgen ervoor dat je scherp blijft en helpen met de optimalisatie van je vakantiepark.

Heb je vragen of wil je meer weten over hoe je een goed beoordelingsformulier maakt? Neem dan contact met mij of een van mijn collega’s op!

Mis niets van Booking Experts en schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Beschermd door reCAPTCHA. Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.